hotellborgholmTvå intensiva dagar på Öland med läkare på väg mot specialistkompetens är till ända. Samtalen gled från D-vitamin som botemedel för demens, via tekniker för att bryta internet-beroende till konsten att skapa den perfekta vårdcentralen.

Ordrum tackar för det fortsatta förtroendet att få utbilda länets alla ST-läkare i kommunikation/presentation.

volvo_kavajInköparen är spindeln i nätet. Hen ska å ena sidan kunna förhandla med leverantörer för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad. Å andra sidan ska inköparen fungera som rådgivare inåt organisationen och kunna föreslå mer kostnadseffektiva produkter eller tjänster. Allt oftare innebär detta att inköparen hamnar som ansvarig i komplexa projekt. Rollen har utvecklats från förhandlare till projektledare. Alltmer i fokus hamnar inköparens kommunikationsförmåga.

I dagarna avslutar Ordrum en större utbildningssatsning för Volvo Car Corporation. Vi tackar för förtroendet – och för den pin vi fick.

SKB_omslag_linjeKonsten att skriva texter som andra vill läsa. Det var temat då Fredrik Mattsson höll ett seminarium med personal på ett kommunalt bolag i Stockholm på tisdagen. Hur fångar du läsaren? Hur skriver jag kort och koncist utan att förenkla för mycket? Hur skriver man rubrik, ingress och bildtext på bästa sätt? Det var några av punkterna vi diskuterade – och övade. Utifrån exempel från det egna intranätet slipade vi också på den praktiska förmågan. Lustfyllt och lärorikt, var omdömet. Och till hjälp under seminariet hade vi förstås Ordrums alldeles egna Skrivarkokboken.

IMG_1282Svenska chefer får förhållandevis goda betyg för sin kommunikation i undersökningen, som genomfördes som enkät under årets bokmässa, i samband med att vi lanserar tre nya kurser för chefer.

Framför allt gäller det i chefernas roller som talare och i enskilda samtal. Över hälften av de svarande anser att deras närmaste chef behärskar de rollerna helt eller nästan helt. Som talare är cheferna framför allt trygga och de får något sämre betyg i kategorierna inspirerande och tydliga.

– Här finns något att jobba på för många. Att vara tydlig är den egenskap som flest ville se hos sina chefer och talarrollen är utmärkt att använda till det, säger Ordrums Eskil Lundgren, som gjorde undersökningen.

Undersökningen ställde också frågor om chefen som mötesledare. Här sjönk betyget en del. Cheferna berömdes framför allt för att de lyckas involvera mötesdeltagarna men fick sämre resultat när det kom till att vara strukturerad och effektiv.

– Ett intressant resultat som öppnar för tolkning. Att lyckas involvera deltagarna är en viktig framgångsfaktor för att skapa effektiva möten. Det kan vara effekten av att vi har för många för dåligt förberedda möten som vi ser här, säger Erik Mattsson, vd på Ordrum.

I rollen som samtalsledare får en majoritet bra betyg. Cheferna upplevs som lyssnande, tydliga och empatiska. Samtidigt sticker just frågan om empati ut i undersökningen. Här ger de anställda cheferna det sämsta betyget. Var fjärde anser att deras närmaste chef är svag eller mycket svag här.

– Enskilda samtal används bland annat för att hantera konflikter på arbetsplatsen och då sätter vi våra relationer på spel. Att cheferna får högre betyg för sin tydlighet än för sin empatiska förmåga tror jag handlar om det, säger Eskil Lundgren.

Undersökningen bad också de svarande att rangordna de egenskaper de ansåg viktigast hos en chef. Vinnarna blev: tydlig, inspirerande och närvarande.

Läs mer om våra tre nya chefskurser: Chefens som samtalsledare, Chefen som mötesledare och Chefen som talare.

Lanseringen av vår nya bok Skrivarkokboken inleddes med ett seminarium och signering under Bokmässans sista dag. Alla författarna deltog. På bilden från vänster Fredrik Mattsson, Marit Larsdotter, Erik Mattsson och Ulf Schönberg. Förutom boken ger Ordrum kurser på temat att skriva effektivt i jobbet.IMG_3965

IMG_3935Hur inspirerande är din närmaste chef? Räcker det att vara rak för att få fram sin budskap? Och när ska man egentligen använda semikolon? I Ordrums monter B07:08 talas det om saken. Kaffemaskinen går varm, liksom diskussionerna. Plats? Bokmässan i Göteborg såklart!

SamtalHur framför man ett svårt budskap? Vilket beteende uppfattas som ett gott bemötande?

I Sverige arrangeras regelbundet sedan många år EDHEP (European Donor Hospital Education), som riktar sig till läkare och sjuksköterskor inom intensivvården. Ordrums Camilla Rönngren, Mia Peterson och Fredrik Mattsson är sedan många år en del av utbildningen.

Och samarbetet med Karolinska sjukhuset och Akademiska sjukhuset fortsätter. Bilden är från Friberghs herrgård från det senaste utbildningstillfället i september.

Läs mer om hur vi jobbar på kommunikationslabbet.se

IMG_38571-e1441975041350

På bilden ser du det som möter besökarna i entrén till Psykiatrins hus. En symbol för gott bemötande? Flera undersökningar visar att patienter sätter ett gott bemötande främst när de bedömer kvaliteten på vården.

Ordrums Camilla Rönngren och Fredrik Mattsson tackar för förtroendet att få träffa personal på Akademiska sjukhuset i Uppsala och föreläsa om, diskutera och illustrera gott bemötande.

Finding Lithium heter installationen på bilden och konstnären heter Frida Tebus.

f76c5405c1d29d14175ecb444e5f2f76372fd46dI och med gårdagens fantastiska presentationer är höstens första Chalmerskurs avslutad och alla doktoranderna klarade kursen. Dagens teman varierade från nya typer av batterier och energilagring till Deep learning och konsten att lära datorsystem att förstå sin omgivning.

Kursledare är Ordrums Erik Mattsson och vi är glada och stolta över att få fortsätta ge doktorandkursen ”Advanced communication – Popular presentations”.

Bland vårens kursomdömen fanns: ”Am I able to retake this course?” och ”Probably the best taught course I have taken in Chalmers.” Vi rodnar och tackar.

Chalmers

Top