Transportstyrelsen_litenUnder januari månad har Erik Mattsson utbildat ett par hundra av Transportstyrelsens tjänstemän i kommunikation. I seminariet har vi diskuterat den moderna ämbetsmannarollen – och hur man på ett klokt sätt förenar den med myndighetssveriges krav på att uppfattas som en servicegivare.

Frågorna som diskuterats är bland andra: Hur förhåller man sig till sin kund? Hur är man korrekt men samtidigt empatisk? Hur hanterar men starka känslor? Hur kommunicerar man till människor som inte vill förstå? Och sist men inte minst: Hur övar man vidare för att blir ännu bättre i sin ämbetsmannaroll?

Uppdraget genomförs i samarbete med Talarforum – tack för förtroendet!

Talarladan-nyVid sidan av våra böcker har vi också som bekant annat utbildningsmaterial. Nu finns nya versioner av Möteslådan och Talarlådan i vår webbutik. Lådorna innehåller material som hjälper dig att bli en bättre mötesledare respektive talare.

I Talarlådan finns t ex Talarkortleken (påbyggnadsversionen), associationskort och en miniaffisch, liksom ett häfte med övningar. Möteslådan innehåller t ex humörmarkörer och associationskort. Se mer i vår webbutik. Priset på lådorna är också nytt – och lägre: 350 kronor inklusive moms och skickas som allt du köper i webbutiken utan portokostnad.

Nya är också våra e-böcker Meeting Cookbook och Speaker´s Cookbook, som du enkelt laddar ner via vår butik på hemsidan.

 

kroppsspraketljugerVarför inte börja det nya året med att öka din självkännedom. Just nu delar vi ut 20 licenser alldeles gratis.

Vill du veta hur du uppfattas? Med vårt nya verktyg kan du få hjälp med att ta reda på hur du andra ser på dig i några vanliga (yrkes)roller. Anmäl ditt intresse genom att mejla till uppfattas@uppfattas.se.

 

Så här går det till:

1 Välj vilken roll du vill ha feedback på (du kan välja mellan talarrollenmötesledarrollen eller samtalsledarrollen). Du kan också välja ett specifikt tillfälle som feedbacken ska gälla.

2 Gör en egen skattning av hur du uppfattar dig själv i den valda rollen.

3 Bjud in ett valfritt antal personer att ge dig återkoppling.

4 När minst tre personer gett återkoppling kan du titta på hur väl din egen uppfattning om dig själv stämmer med andras uppfattning om dig.

Resultatet presenteras i bilden nedan, klicka för en större version (i detta fall gäller det hur du uppfattas i mötesledarrollen).

exempel

img_8432

Ordrums medarbetare har privilegiet att få träffa många människor, i många olika miljöer. Ett av höstterminens sista uppdrag på tema kommunikation och bemötande för Camilla Rönngren och Fredrik Mattsson skedde i en tennishall (se bilden). Då hade de tillsammans under hösten också hunnit med att arbeta på både sjukhus, universitet och herrgårdar liksom på slott och på fängelse. Tack för förtroendet, säger vi och ser framemot nya upptäcktsresor tillsammans med er. 

img_8456Hur förnyar och förfinar vi våra mötesrutiner? Hur skapar vi engagemang och relevans? Det var temat då Fredrik Mattsson mötte Teater Tre för en workshop med fokus på interna möten. Med magnifik utsikt över Stockholm från Södra Teaterns konferensrum stötte och blötte vi för- och nackdelar med mötesmetoder och olika tillvägagångssätt. Vårt material var förstås våra egna böcker Möteskokboken 1 och 2.

– En jättebra förmiddag med många bra tips, enkelt, konkret och kreativt. Och direkt applicerbart, sa verksamhetsledare Lena Yxner efteråt. Tack för en trevlig förmiddag, säger vi.

nanosafety

I slutet av november hölls en kommunikationsworkshop vid konsortiemötet för forskningsprogrammet Mistra Environmental Nanosafety. Inom programmet utvecklar man kunskap kring nanopartiklars miljöpåverkan. Projektet är ett samarbete mellan Karolinska institutet, AkzoNobel, Göteborgs universitet, Kungliga Tekniska högskolan, Chalmers och Lunds universitet. Seminarieledare var Ordrums Erik Mattsson. Tack för förtroendet, säger vi.

logo-dosis3

Att kommunicera i skrift ingår som arbetsuppgift i de flesta yrken och intresset var stort när Ordrums Fredrik Mattsson höll heldagskurs i konsten att skriva så att andra vill läsa. Vem är den tänkta läsaren? Vem är du som skribent i läsarens ögon? Vad krävs av en bra text? Hur kommer jag igång? Hur skriver jag en bra rubrik, ett tydligt e-brev eller en effektiv text för webben? Det var några av de frågor som diskuterades – och övades – under dagen. Kursen hölls på Waterfront hotel i Stockholm, på uppdrag av Institut för personalutveckling.

 

fullsizerender

Kursdeltagarna arbetar om sitt tal efter att ha fått en första feedback.

Kursdeltagarna arbetar om sitt tal efter att ha fått en första feedback.

Allt oftare arbetar vi med små grupper i handfast talarträning. Ibland utgår hela utbildningen från det material som deltagarna har med sig – och sedan ägnar vi kursen åt att slipa och finjustera. Den stora fördelen med detta är att deltagarna redan dagen efter kursen kan tillämpa det de lärt sig.

Det är dock inte alltid konferensanläggningarna bjuder på ett rum med ljusterapi – som denna dag.

img_3109Nu är det fart på bokmässan. Många möten. Goda samtal, stora känslor – och härliga besökare. Däremellan spelar vi Talarkortleken och dricker kaffe.

Välkomna till monter B07:08. Kommunikation på riktigt.

 

En del uppdrag dröjer sig kvar länge efteråt. Nyligen besökte Camilla Rönngren och Fredrik Mattsson anstalten Hall i Södertälje. Under tre pass i tre olika grupper fick de intagna ett smakprov på improvisationsteater i workshopform. Bilden föreställer den gåva Ordrum fick efteråt. I lådan en keramikkruka.

img_6993

 

 

Top